Marketingcampagne #6 voorbeelden en tips

DE manier om jouw bedrijf op een originele manier in de aandacht te zetten. Alle grote spelers hebben wel een eigen branding/marketingcampagne en er zitten veel mogelijkheden aan verbonden! Omdat we in een tijd leven waar veel gebruik gemaakt wordt van Social Media en het internet zijn online marketing campagne’s vaak zeer succesvol. Hier 5 voorbeelden van goede campagnes!

Een Nederlands voorbeeld – Hallo Jumbo

Een geweldig voorbeeld van een marketingcampagne is de televisie reclame Hallo Jumbo.  Het is een bekende term in Nederland omdat Jumbo een jaar lang een reclame op televisie draaide waarin Frank Lammers en Maike Meijer een hoofdrol hebben gespeeld als familie. Het meepakken van de voordelen was het thema van de supermarkt en het heeft geweldig gewerkt.

Jumbo is begonnen in 2013 met de reclame en is sindsdien fantastisch gegroeid. De naamsbekendheid van de supermarkt is geweldig gestegen en dat alleen zorgt er al voor dat het een geweldige campagne was van Jumbo. De reclame blijft geweldig goed in je hoofd hangen en is in Nederland een ‘meme’ geworden.

 

Sinterklaas neemt Coolblue over

Coolblue is een voorbeeld van de webshops tegenwoordig. Als ik kijk naar een webshop vergelijk ik deze vaak met Coolblue en bol.com omdat dit goede webshops zijn. Coolblue begint in Nederland de e-commerce markt over te nemen. Dominerend met een grote variatie aan producten en een gebruiksvriendelijke webshop.

Een geweldig filmpje gemaakt door Coolblue om op een goede manier in de publiciteit te komen. En dat is zeker gelukt; het filmpje is op YouTube 150.000 keer bekeken en is op Social Media 20.000 keer gedeeld. Maar op Facebook is het filmpje al helemaal viral gegaan 2.7 miljoen keer bekeken.

Nike – Just Do It

Het kon niet anders, Nike’s campagne is één van de meest succesvolle marketingcampagne & brandingcampagne’s ooit. Wanneer Just do it gezegd wordt op televisie, of in een video op YouTube, op Instagram voorbij komt of in je Facebook tijdlijn staat weten we allemaal: dit is Nike. Het sportmerk heeft een geweldige marketingcampagne opgezet met deze slogan.

Nike Just do it

Motivatie spreekwoord, dat is wat het is voor sporters tegenwoordig. In het Nederlands; je moet het gewoon doen. Sporters wereldwijd worden gesteund door Nike, ambassadeurs van het merk. Van bekende voetballer, NBA speler, Michael Jordan of tennisster Serena Williams. Nike probeert kinderen, jongeren en ouderen te inspireren om te gaan sporten en er voor te gaan!

Het is iets wat goed te associëren is met sporten, maar ook in de verkoop is het een ideaal spreekwoord om te hebben. Just do it; je moet het gewoon doen, je moet het gewoon kopen.

Keytip

Als je de eerste bent die iets bedenkt en het goed aan de grote klok hangt zal het voor altijd met jouw bedrijf geassocieerd worden. Dit kan dus jouw eigen brand slogan worden.

Red Bull – Instagram campagne

“Geeft je vleugels”. Iedereen herkent deze slogan tegenwoordig, we associëren het namelijk allemaal met Red Bull. Het merk dat je vleugels geeft stond op de Forbes magazine’s “S’werelds meest waardevolle merken” en is geschat op een waarde van 8.7 Miljard. (Forbes 2017).Red Bull marketingcampagne

Tussen 1 Maart en 8 Maart heeft Red Bull 30 foto’s op Instagram geplaatst. Deze 30 foto’s hebben allemaal ongeveer tussen de 100.000 en 600.000 comments en views. Dit is dus een geweldige manier om de doelgroep te bereiken.

Red Bull is een van de bedrijven die zeer succesvol is in het gebruiken van Instagram als marketing platform. De doelgroep van Red Bull is zeer aanwezig op dit platform en zeer enthousiast aan het reageren op elke post. Dit bewijst maar weer dat dit een geweldige marketingcampagne is.

Slack – een geweldig communicatie platformSlack logo

De statistieken die Slack behaald zijn zowiezo al geweldig. Drie miljoen betaalde gebruikers. Het conversieratio van proefversie naar betaalde versie is 30%. Oftewel Slack doet het geweldig.

  • Het snelst groeiende bedrijf in de branche
  • 77% van de Fortune500 bedrijven gebruikt Slack
  • 8+ Miljoen dagelijkse gebruikers
  • Binnen 4 jaar een geweldige groei

Dus wat is ‘Slack’ dan eigenlijk? Want het is in Nederland nog niet superbekend.

Uitleg;

Slack is een tool dat gebruikt wordt door bedrijven. Het zorgt er voor dat het hele bedrijf online kan samenwerken zoals je dat normaal ook persoonlijk in een kantoor zou doen. Het is efficiënt & brengt de juiste mensen op één plek.

GoPro – Be a hero marketingcampagne

Een geweldig voorbeeld van een ‘soort’ online marketing campagne is de 2017 Be a Hero campagne van GoPro. Dit is een van de meest geweldige videomarketing ideeën tot nu toe. De persoon met het beste filmpje zou een gedeelde prijs winnen van $25.000,-. Er deden veel mensen mee aan de actie van GoPRO

Het laat geweldig zien dat de nieuwe GoPro Hero een camera is met diverse mogelijkheden. Het filmen van surfen, wakeboarden, snowboarden, mountainbiken, motorrijden noem maar op.

De campagne is bedacht in 2016 en een aantal van de doelstellingen waren om de hoeveelheid gebruikers van de GoPro met 12% te verhogen. Ook was het de bedoeling om het zoekvolume te verbeteren van GoPro met 7% in vergelijking tot 2016. De campagne zelf was geweldig verwerkt in het lanceren van een nieuw product en creeërt hiermee aandacht voor het product. Overigens was er meteen veel ‘review’ materiaal online beschikbaar voor het product. Al met al een geweldig marketing idee.

Keytip

Een marketingcampagne met video’s is tegenwoordig heel succesvol. Zeker als het er goed en professioneel uitziet want dan wordt het veel gedeeld op Social Media. GOPro heeft hier zeker een goed voorbeeld neergezet.

Tijd voor jouw marketingcampagne!

JOUW ORIGINELE & CREATIEVE CAMPAGNE


LATEN WE STARTEN

Tags: No tags

Leave a Comment